Takster og gebyrer
Når du afleverer eller fornyer for sent, skal du betale gebyr. Dette gælder dog ikke børn og unge under 18 år. Hvis du mister eller ødelægger et materiale du har lånt, skal det erstattes.
Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Du skal betale gebyr efter gældende takst, hvis du afleverer for sent. Gebyrerne er fastsat af Kommunalbestyrelsen i Odsherred Kommune.
Det er dit ansvar at huske at aflevere dine lån, og gebyrer skal betales uanset, om en påmindelse ikke er nået frem.
Afleveringskvitteringen er din dokumentation for, at du har afleveret de lånte materialer – du har mulighed for at få en digital kvittering, i vores automater. Ved aflevering er det en god idé at sikre sig, at alle materialer er korrekt registreret – det sker bedst hvis du afleverer materialerne ét af gangen.
Gebyrtakster:
Voksne fra 18 år
1-7 dage | 8-14 dage | 15-21 dage | 22-39 dage | Efter 30 dage |
20 kr. | 50 kr. | 120 kr. | 200 kr. | 230 kr. |
Klargøring af erstattet materiale: 50,-
Afleveringskvitteringen er din dokumentation for at have afleveret de lånte materialer. Kontrollér ved aflevering, at alle materialer er korrekt registreret og står på din kvittering.
Sådan betaler du
Al inddrivelse af gebyrer og erstatninger går igennem kommunens opkrævning. Hvis du har et mellemværende hos biblioteket, modtager du en opkrævning i Digital Post.
- Log ind med dit bibliotekslogin her på siden
- Gå ind under ’Mellemværende’, hvorfra du bliver sendt videre til kommunens betalingssystem
- Her kan du betale med betalingskort eller MobilePay
- Du kan også gå direkte til ’Mit betalingsoverblik’ på borger.dk
- Du kan ikke betale på bibliotek eller i borgerservice
Formålet med denne betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted og effektivisere arbejdsgangene. Samtidig overholder vi også Gældsstyrelsens regler omkring inddrivelse af gæld. Du kan læse mere om Gældsstyrelsens regler for inddrivelse her.
Erstatninger
Materialer, der ikke er afleveret 40 dage efter afleveringsfristen, betragtes som bortkommet og skal erstattes.
Erstatningsprisen for ødelagt og bortkommet materiale fastsættes af biblioteket*. Der lægges et gebyr på 50 kr. til dækning af omkostningerne til klargøring af genanskaffet materiale.
Dertil kommer et fast gebyr på 230 kr.
Hvis du finder materialet inden for et år efter, at du har erstattet det, kan du få erstatningsprisen tilbagebetalt, hvis biblioteket vurderer at materialet stadig er i god stand. Materialet kan ikke afleveres i automaterne. Kontakt personalet hvis du finder et materiale, du har erstattet.
*Særligt dyre materialer
Dvd'er og blu-ray er licensbelagte, og derfor køber bibliotekerne dem til en helt anden pris end den, du selv køber dem til. Det gør dem væsentligt dyrere at erstatte end et privatindkøbt eksemplar.
Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoerne
På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Dette er sidste dag, du kan aflevere materialet, uden gebyr.
Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på hjemmesiden og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer/erstatninger på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt din regning.
På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket.
Påmindelser om aflevering
Hvis du har oplyst din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer, vil du få tilsendt en påmindelse 3 dage før afleveringsfristen. Du kan indsætte dit mobilnummer og/eller din e-mail under brugerprofil, når du er logget ind. Du kan også få adviseringer som Push-beskeder i App’en ”Biblioteket”.
Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for digital post eller ikke har MitID?
Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.
Hvad med børn og unge under 18 år?
Er du under 18 år, kan du ikke selv betale for erstatninger. Din biblioteksgæld vil fremgå under "Gebyrer og erstatninger" under din brugerprofil, men det er den person, der er tilknyttet din profil som "økonomisk ansvarlig" for dig, der skal betale mellemværendet.
Det vil sige dine forældre eller din værge. Dette gælder selvom du har NemID/MitID. Dvs. for at betale gælden skal din værge/forældre logge ind på sit eget 'Mit betalingsoverblik' med MitID.
Jeg har spørgsmål
Jeg har et spørgsmål til selve betalingen af min regning
Har du spørgsmål til rykkere og/eller brug for hjælp til betaling via betalingsportalen "Mit betalingsoverblik", kan du rette henvendelse til Odsherred Kommunes opkrævning.
Jeg har et spørgsmål til et rykkergebyr
Har du spørgsmål til rykkere og/eller brug for hjælp til betaling via betalingsportalen "Mit betalingsoverblik", kan du rette henvendelse til Odsherred Kommunes opkrævning.
Læs mere på odsherred.dk: Mit betalingsoverblik - eller ring på tlf.nr. 59 66 66 66
Jeg har et spørgsmål til årsagen til min regning
Kontakt biblioteket på
Mail: biblioteket@odsherred.dk
Telefon: 59 66 50 00